Wat hebben we gedaan

Onze ervaring, creativiteit, inventiviteit én ons netwerk maken ons dusdanig flexibel dat we ook snel en concreet kunnen inspelen op actuele situaties om impact te maken. Voor een compleet overzicht van onze activiteiten kunt u op de website de pdf van het jaarverslag 2021 downloaden.

Dordt voor Oekraïne

Met het realiseren van twee opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen in Dordrecht is er veel werk te verzetten. Niet alleen bed, bad en brood zijn voldoende om de vluchtelingen welkom te heten. Voor al die extra’s is razendsnel een projectgroep geformeerd, waarin Stichting MBO Dordrecht meedraait. Onder de organisatie van Dordt voor Oekraïne zetten Dordtse bewoners zich als vrijwilliger in en worden bedrijven en maatschappelijke organisaties benaderd voor expertise en materialen. Het grote netwerk onder bedrijven en maatschappelijke organisaties is goud waard en maakt snel schakelen mogelijk. In korte tijd is al veel gerealiseerd.

Van Wijnen zorgt voor het plaatsen van een keuken.

Workshop ‘Aan de slag met duurzame financiering van je initiatief’

24 maart 2022

In de prachtige, net geopende Kunstkerk Dordrecht hebben zo’n 30 maatschappelijke organisaties handvatten en een bak ideeën op kunnen doen tijdens de workshop ‘Aan de slag met duurzame financiering van je initiatief’. Voor veel organisaties ligt hier namelijk een grote uitdaging. Liever ben je bezig met het doel waarvoor je bent opgericht dan met de financieringsvraagstukken. Maar hoe waardevol je inzet ook is, er staat nergens een zak geld te wachten.

Martijn Arnoldus weet deze ochtend zeer bruikbare informatie, tips and trics, do’s and don’ts en gouden regels over te brengen:

Wanneer en hoe begin je een vrienden van… stichting, ‘de club van 100’ of juist een businessclub ter versterking van je initiatief? Wanneer ga je aan de slag met digitale crowdfunding en hoe dan? Hoe komen fondsen jou tegemoet en jij het fonds?

De waarde van het informeren van je relaties en het betrekken van je donateurs komt de hele ochtend in iedere vorm van financiering terug. Bouwen aan partnerschap is wat het verschil maakt en wat de toekomst is voor duurzame financiering van maatschappelijke organisaties!

Het is zo logisch als Martijn het vertelt. Nu gaat het om DOEN!

Activiteiten tijdens corona

Boek ‘Hier, op dit eiland – Dordrecht ten tijde van corona’

Wethouder Peter Heijkoop wilde de mensen voor wie hij politieke verantwoordelijkheid draagt in Dordrecht op een mooie manier bedanken voor hun inzet in de coronacrisis. Wij opperden ideeën en die resulteerden in een project: een boek van de stad voor de Dordtse medewerkers in essentiële beroepen. Met prachtige verhalen en karakteristieke foto’s.

Distributie van 9.000 boeken

Naast productie en realisatie verzorgden we samen met vrijwilligers ook de distributie van het boek. 9.000 exemplaren gingen naar mensen in essentiële beroepen, van onderwijzer tot ambulancedienst.

Coronaboek - Hier op dit eiland
Uitreiking coronaboek Peter Heijkoop

Dag van de mantelzorg

Duizend mantelzorgadressen ontvingen (na aanmelding) een high tea-pakket voor twee aan huis. Om – na alle liefdevolle inzet voor hun naaste – even van te genieten. Cadeautje van de stad! Een enorm project om te organiseren, mede mogelijk gemaakt dankzij enthousiaste bedrijven, maatschappelijke organisaties en vele vrijwilligers.

Week tegen eenzaamheid

We werkten samen aan een overkoepelende campagne voor de regio. Met aandacht voor bewustwording: met een klein gebaar zoals een bakje koffie drinken of een vriendelijk woord kun je iets betekenen voor iemand in eenzaamheid.

Bakkie doen folder
Week tegen eenzaamheid

Niet alleen maatschappelijke organisaties zetten zich in voor de Week tegen Eenzaamheid. Amega Groep is expert in mobiliteit. Het bedrijf wil graag van waarde zijn in de Week tegen Eenzaamheid en schakelt Stichting MBOD in. Dit resulteert in een actie met Stichting Buitenwacht en Stichting Wijk voor Wijk.

Werknemers vrijwilligerswerk

Materialen (zoals stoelen, tafels, kasten, pc’s)

Regelmatig bellen bedrijven ons: ‘ik heb 40 computers voor jullie’. Of: ‘we hebben 60 bureaustoelen beschikbaar, direct op te halen’. Dat soort donaties zijn geweldig voor de regio. Wij komen dan direct in actie en regelen de nodige logistiek (dank je wel, groot netwerk). Zodat al deze materialen bij de mensen komen die ze goed kunnen gebruiken. Voor bedrijven is dit ook vaak een unieke en praktische mogelijkheid om direct impact te leveren. Over dubbele winst gesproken.