Wat hebben we gedaan

Onze ervaring, creativiteit, inventiviteit én ons netwerk maken ons dusdanig flexibel dat we ook snel en concreet kunnen inspelen op actuele situaties om impact te maken. Voor een compleet overzicht van onze activiteiten kunt u op de website de pdf van het jaarverslag 2021 downloaden.

Kijkje in de Keuken bij partner Van Adrichem Schoonmaak

Maart 2024
Kijkje in de keuken was een ochtend vol inspiratie, ruimte voor vragen en dialoog met de directeur en medewerkers van een partnerbedrijf over een bijzondere manier van werken waarbij het varen van een eigen koers, inclusief ondernemerschap en/of duurzame samenwerkingen centraal stonden.

Broodje impact – Vertel jij je impactverhaal?

12 februari 2024

Geen popcorn, maar een impactlunch in de bios van De Witt! Meer dan 90 mensen meldden zich aan voor Broodje Impact. Deze keer was de vloer een half uur voor Isolde Schram. Met als thema ‘Vertel jij je impactverhaal?’ nam zij de zaal kort en krachtig mee in de wereld van communicatie.Een product komt uit een fabriek, een merk is wat mensen kopen’, zo trapte ze af. Voor heel wat MKB bedrijven, die gewoon hun mooie ding doen, is het best lastig hoe je je identiteit en waarvoor je staat communiceert. In een half uur nam Isolde de toehoorders mee in een aantal stappen om daarmee aan de slag te kunnen met communicatie en in april plakken er een workshop aan vast voor geïnteresseerde partners.

Operatie beeldscherm

Februari 2024

Een partner vervangt de afgeschreven beeldschermen. Zeshonderd stuks welteverstaan! ‘Kunnen jullie daar, in ieder geval aan een deel ervan, een maatschappelijk lokale bestemming geven. Anders neemt de nieuwe leverancier ze mee’, dat wat de vraag. We begonnen met een target van tweehonderd schermen, maar de aanvragen bleven komen en stromen. De zeshonderd beeldschermen zijn uitgegeven aan 64 maatschappelijke organisaties en initiatieven.

Tientallen meters met karren beeldschermen, die hun weg vinden in Dordrecht en Drechtsteden: een hele operatie. Dit alles was niet mogelijk zonder de samenwerking met Drechtwerk, waar we de beeldschermen op konden slaan, waar handjes en hulp beschikbaar waren en waar de auto’s voor konden rijden om de schermen in te laden.

Beursvloer Dordrecht 2023

Het dak ging eraf en de vloer was te klein! De Audi showroom van Ames barstte 20 november 2023 uit haar voegen door het aantal mensen en de enorm energie. De vijfde editie van Beursvloer Dordrecht bracht 65 maatschappelijke organisaties en 65 MKB-bedrijven op de been om maatschappelijke matches te maken. En dat werkt! Iedereen stond op scherp en was voorbereid en iedereen had de doelstelling om maatschappelijk verschil te maken. Bedrijven zetten hun expertise, handjes, materialen, faciliteiten en netwerk in voor maatschappelijke organisaties die met hun inzet en vrijwilligers Dordrecht een beetje mooier, liever en groener maken. De avond zorgde voor een record: er zijn 361 matches gesloten met een totaalwaarde van 342.000 euro. Matches die gedurende een jaar uitgevoerd worden.

Dank aan alle bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers die bijgedragen hebben aan dit enorme succes.

Zo doen we dat gewoon!

Kijkje in de keuken bij BVP

6 oktober 2023

BVP handelt in verpakkingsmateriaal: dozen en verpakkingen in alle vormen en afmeting. Dat doen ze zo duurzaam en circulair mogelijk. Continue wordt gezocht naar oplossingen voor en vervanging van vervuilende en single-use verpakkingen. Directeur Pleun Pieter Goudriaan: ‘Plastic is eigenlijk fantastisch! Het is hoe wij er mee omgaan en het verspillen wat de problemen geeft. Goed gebruikt, behandeld en gerecycled is het een geweldig product wat bijdraagt aan duurzaamheid, maar dan moeten we er anders mee omgaan. De belangrijkste sleutel naar een duurzame toekomst zit dan ook in de gedragsverandering door en voor ons allen’.
Daar werkt BVP iedere dag aan: binnen het bedrijf, binnen de productielijn en binnen de keten. Om de verandering te brengen die nodig is naar een duurzame toekomst. Daarbij gaat het altijd over waarde erkennen en waarde behouden. Dat geldt voor producten maar niet minder voor mensen. Daarom is zusterbedrijf Qudoos opgezet.

Wat Qudoos doet?
Verpakkingen assembleren voor klanten van BVP

Met wie ze dat doen?
Met mensen die (weer) graag willen werken, maar hun plek moeten vinden en daarin moeten groeien. Veelal na detentie, maar ook na burn-out of na uitval om andere redenen.

Hoe ze dat doen?
Met strengheid als het nodig is en met complimenten als het maar even kan. Met erkenning en geduld voor de weg die iemand (heeft) moet(en) gaan. Met incalculeren dat het werkt, maar wel anders. Met een ervaringsdeskundige als leidinggevende, die niet eens een half woord nodig heeft om te begrijpen wat er speelt. En met heel veel liefde en aandacht.

Waarom ze dat doen?
Omdat het ieders leven verrijkt: als je de kans krijgt en als je de kans geeft. Qudoos is een gezond bedrijf waar waarde belangrijker is dan winst.

Indrukwekkende editie van Broodje Impact!

‘Via deze weg nog ‘even’ mijn dank voor de lunchsessie. Ik ging er enigszins sceptisch heen maar moet toegeven dat de manier waarop het onderwerp gepresenteerd werd echt spot on is. Ik ben er ook van overtuigd dat het onderwerp bij ons actueel is, ik ga er mee aan de slag.’

In de huid van Marjan van Vliet nam acteur Cindy Wismeijer een ieder mee in de belevingswereld van een laaggeletterde: de schaamte, de angst, het wegduiken, het masker en de invloed ervan op iemands eigenwaarde, ontwikkeling en welbevinden. Iets wat 24 uur per dag speelt (‘oké, behalve als je slaapt’, vertelde Marjan). Het was 10 minuten heel stil in het publiek; de beleving kroop onder ieders huid.

Dat is waar Broodje Impact om draait: kort en krachtig samenkomen onder het genot van een broodje waar wij voor zorgen (want lunchen moeten we toch). In die lunchtijd organiseren we samen met WerkgeversServicepunt Drechtsteden input op een relevant maatschappelijk thema, waarmee bedrijven binnen en buiten hun muren impact kunnen maken. Ter versterking van de samenleving en ter versterking van het eigen bedrijf.

Maandag 18 september 2023 om 12.30 uur kwamen op het podium de broodjes uit de lucht, werd gezamenlijk uit een zakje gegeten, waren er 80 man en vrouw over de vloer en was er impact en inspiratie alom! Zo doen we het Broodje Impact heel graag. En als de bezoekers geïnspireerd en een ervaring rijker de deur uitgaan, dan zeggen wij: geslaagd, laten we samen het verschil maken!

Eerste editie van Impact Day Drechtsteden groot succes

Op 22 juni liep het ARA Hotel in Zwijndrecht vol met werkgevers uit de Drechtsteden. Zij kwamen af op de eerste editie van Impact Day Drechtsteden. Dit werkgeversevent werd georganiseerd door Stichting Maatschappelijk Ondernemen in Dordrecht (Stichting MBO Dordrecht) en WerkgeversServicepunt Baanbrekend Drechtsteden (WSP BBD).

Voor en door werkgevers
De kern van Impact Day Drechtsteden is dat deze voor en door werkgevers wordt georganiseerd. Tijdens het event is aan verschillende ondernemers podium gegeven. Dat deden ze met ‘inspiratiesessies’, waarin zij lieten zien wat ze doen en hoe dat impact maakt. Medewerking werd verleend door: De Lange Wei, Krijgsman Bouw B.V., Leerwerkbedrijf Smile, Lumeco, McDonald’s Dordrecht Centrum, Medipoint, Moedige Dialoog Nederland, Stroomlijn, Vimotec en Vlot Logistics.

Filemon Wesselink trapte Impact Day Drechtsteden af. Dagvoorzitter Jan Dirk Stouten nam het publiek op zijn eigen unieke wijze mee, Tycho Jansen, wethouder in gemeente Zwijndrecht, Mariska Wagner (Stichting MBO Dordrecht) en Ronald Vonk (WSP BBD) vulden hun rol als gastvrouw/-heren met verve in en Thijs Lindhout sloot het werkgeversevent op spectaculaire wijze af.

Er kan worden teruggekeken op een zeer succesvol werkgeversevent. Eentje die impact maakt en naar meer smaakt.

Voor iedereen stof tot nadenken. Dirck sprak recht uit het hart, helder en heeft ons laten proeven wat open hiring voor hem in de kern is. Hoe simpel en tegelijk omvattend het is en tot welke bijzondere resultaten het kan leiden.

Terugblik Broodje Impact thema Open Hiring

Het thema open hiring leeft! De grote opkomst bij maandag 13 mei 2023 maakte dat duidelijk. Open hiring triggert veel werkgevers en ondernemers, maar roept ook veel vragen op. Over haalbaarheid, over aanpak, over implementatie. Hoe dan? Gastspreker Dirck Slabbekoorn (filiaalmanager van meerdere Jumbo-vestigingen in Rotterdam) naam zijn toehoorders mee.

Na een impactvolle gebeurtenis in zijn leven nam Dirck een heel bewust besluit om te willen leven en handelen vanuit het principe dat ieder mens in zijn aard goed is en goed wil doen. Dat wil niet zeggen dat ieder mens de goede dingen doet of dat je hem/haar in beste doen treft, maar wel dat je altijd, wat iemand ook doet, blijft uitgaan, zoeken en refereren naar het beste in die ander. En hem/haar altijd faciliteert om het beste van zichzelf te laten zien en in te zetten.

Met dit kernuitgangspunt kwam het toepassen van open hiring dichtbij. Het was een volgende belangrijke stap om mens en proces duidelijk te scheiden. De mens is dus altijd fantastisch, maar je kijkt wel naar het proces, waarin best zaken mis kunnen gaan. Het is dan ook belangrijk helder te zijn over welke concrete en duidelijke taken binnen een functie uitgevoerd moeten worden en welke competenties (of diploma’s) nodig zijn om dit verantwoord te kunnen doen.

Met dit helder in de vacature neemt Dirck de eerste sollicitant die zich meldt gelijk aan. Geen sollicitatiegesprek dus voor de kandidaat, maar een welkomstgesprek. Naast het welkom heten, wordt uitgelegd wat nodig is om de functie in te vullen, welke resultaten behaald moeten worden en hoe er met elkaar omgegaan wordt. Ook wordt gevraagd wat de medewerker nodig heeft om het beste van zichzelf te geven en wat belangrijk is daarbij te weten over de persoon.

Zo wordt het eigen oordeel (gebaseerd op eigen referentiekader, filters, vooroordelen en voorkeuren) uitgeschakeld en dat is waar het voor Dirck om draait: ‘Wie ben ik om vooraf te bepalen wie goed of beter is’. En een succesvolle aanpak is het gebleken. In vergelijkingsonderzoek is het personeelsbeleid succesvoller en is er sprake van meer doorontwikkeling van medewerkers.

Voor iedereen stof tot nadenken. Dirck sprak recht uit het hart, helder en heeft ons laten proeven wat open hiring voor hem in de kern is. Hoe simpel en tegelijk omvattend het is en tot welke bijzondere resultaten het kan leiden.

Afsluiting leergang Sociaal Ondernemen Dordrecht 2022

Ook de publieksprijs heeft Miguel in ontvangst genomen, samen met Mieke Rolff van Stadslandbouwkas De Oude Beer. Met evenveel stemmen stalen zij de harten van het publiek.

Terugblik pitch-event

Met het pitchevent sloten 10 studenten 17 november 2022 in het Energiehuis de leergang Sociaal Ondernemen Dordrecht af. Dit traject uit masterclasses, coaching en training. Sociaal ondernemers kiezen nooit voor de gemakkelijkste weg, maar gaan voor de meest impactvolle weg. In de leergang gaan de deelnemers op zoek naar de kern van wat zij willen veranderen en willen betekenen en hoe ze tot een gezonde organisatie met een net zo gezond financieringsmodel komen.

Alle deelnemers hebben stappen gemaakt en zijn gegroeid. Maar er is er maar één die 17 november tot winnaar van het pitch-event uitgeroepen wordt om vervolgens een cheque van 1000 euro in ontvangst te nemen en een coachsessie af te spreken met één van de juryleden. Miguel Ariza Lora van Stichting Jongeren van de Wereld is de gelukkige. De jury is onder de indruk van de kracht waarmee de stichting is neergezet. Na de oprichting in 2021 is er in zo’n korte tijd een eigen aanpak en concept ontwikkeld, zijn er 415 jongeren begeleid, is de stichting in verschillende plaatsen actief, is een jongerenwerker in dienst genomen en sluit het aanbod (nu al) aan op het curriculum van scholen. Een knap staaltje aanpak en impact. Dat belooft nog veel meer voor de toekomst.

Dag van de mantelzorg 2022

1000 high tea pakketten voor de Dordtse mantelzorgers

Mantelzorgers worden in de Dordtse verwenweek gewaardeerd voor hun inzet voor naasten. Op 5 november 2022 worden, als aftrap voor deze week, 1000 high tea pakketten voor 2 personen aan huis bezorgd. Stichting MBO Dordrecht is ingeschakeld om de logistiek voor het vullen en bezorgen van de pakketten met vrijwilligers op poten te zetten. Zo is het namelijk mogelijk om het beschikbare budget van gemeente Dordrecht ook echt in te zetten voor een goed gevulde doos. Een kleine 100 vrijwilligers zijn gemobiliseerd om de boxen te vullen, met bakfietsen in de binnenstad van Dordrecht boxen te bezorgen en als chauffeur en bijrijder de overige stad te bedienen. Deze enorme organisatie en coördinatie is een samenwerking van de stichting met Restaurant Post en MEE Mantelzorg. Een mooi voorbeeld hoe met en in de stad wordt samengewerkt om bijzondere acties mogelijk te maken.

Broodje impact – editie 2

SDG’s (Sustainable Development Goals): geen stok om mee te slaan, maar een feest van verandering. Dat is het motto van Wouter Winters van PIDZH en spreker op de tweede editie van Broodje Impact in de Kunstkerk. Deze 17 wereldwijde, grootse doelen zijn 25 september 2015 door de Verenigde Naties als mondiale ontwikkelagenda gelanceerd om de wereld in 2030 leefbaar en gezond te krijgen en houden voor de volgende generaties. Ze lijken groots en abstract, maar zijn met (kleine en grotere) stapjes in het ieders leven en binnen ieder bedrijf te implementeren.

Daarover vertelde Wouter Winters tijdens de tweede editie van Broodje Impact op 3 oktober j.l.: “Bijdragen aan de nodige verandering moet je doen met passie, dicht bij jezelf en je hart. Doe het niet vanuit angst, want dat verlamt. Het moet leuk en zinvol zijn en je moet er blij van worden.” Wouter bepleit dat doen de beste manier van denken is, wat niet meer wil zeggen dan gewoon beginnen. Geen enkele inzet is te klein of te groot, al liegen de doelen er niet om. Neem de eerste 3: geen armoede, geen honger en gezondheid en welzijn voor iedereen. Vraagstukken die je niet zomaar oplost. Toch mag dat nooit reden zijn om er niet aan te beginnen. Wouter’s overtuiging: “Voor alles is een oplossing, waar we allemaal aan bij kunnen dragen. Die oplossing moeten we alleen vinden”.

Zijn advies aan bedrijven die aan de slag gaan met de SDG’s: “Doe niet te moeilijk. Kies een doel wat dicht bij je bedrijfsaard ligt en kies een doel waar het hart van jullie organisatie sneller van gaat kloppen. Begin en kijk hoe je dat binnen je bedrijf en buiten je bedrijf invulling kunt geven. En doe dat ook in je privéleven. Zeker weten dat dat naar meer gaat smaken!”

Week tegen eenzaamheid – #jebentnietalleen

Uitgave #jebentnietalleen

Dé eenzaamheid oplossen kan niemand, iemands eenzaamheid doorbreken kunnen we allemaal. Vanuit dit gedachtegoed hebben we de campagne #jebentnietalleen gevoerd in het kader van de Week tegen Eenzaamheid. Voorafgaand aan deze week werd de uitgave #jebentnietalleen drie weken lang op woensdag verspreid via de lokale weekkrant Dordt Centraal. Om onder de inwoners van Dordrecht zichtbaar te maken wat er leeft en gebeurt in de stad. En dan niet alleen in de Week tegen de eenzaamheid, maar het hele jaar. Voor deze campagne werd door lokale (maatschappelijke) organisaties veel input geleverd. Want samen maken we de stad.

De uitgave #jebentnietalleen is een samenwerking van de gemeente Dordrecht en Stichting Maatschap­pelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht.

Inspiratiebijeenkomst voor de stad

21 juni 2002 – Deze editie van de inspiratiebijeenkomst voor de stad belichtten we samen met HBO Drechtsteden het thema Ondernemen met impact. En dat is niet alleen van deze tijd. Jan van der Mast nam ons mee naar de 19de eeuw, waar Jacques van Marken de basis legde voor het sociale stelsel zoals we dat nu kennen. Samen met zijn vrouw verzon hij niet alleen 107 voorzieningen voor zijn personeel, ze brachten ze ook ten uitvoer. Pensioen, weduwen- en wezenwet, winstdeling, medezeggenschapsraad, we kennen het nog steeds. Inspirerend was ook ondernemer Marc Gelissen met zijn bevlogen verhaal over Bizzomate. Maatschappelijke impact maken stond aan basis is van dit ICT-bedrijf, waar werknemers 10% van de werktijd besteden aan vrijwillige inzet bij maatschappelijke organisaties en 10% aan eigen ontwikkeling. Dat is lef hebben, maar levert het bedrijf ook heel veel op: gemakkelijk vinden van betrokken werknemers, laag ziekteverzuim en een bedrijfscultuur waar andere bedrijven jaloers op zijn.

Deze blik op vroeger en nu gaf bezoekers zeker inspiratie richting een impactvolle toekomst.

Dordt voor Oekraïne

Met het realiseren van twee opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen in Dordrecht is er veel werk te verzetten. Niet alleen bed, bad en brood zijn voldoende om de vluchtelingen welkom te heten. Voor al die extra’s is razendsnel een projectgroep geformeerd, waarin Stichting MBO Dordrecht meedraait. Onder de organisatie van Dordt voor Oekraïne zetten Dordtse bewoners zich als vrijwilliger in en worden bedrijven en maatschappelijke organisaties benaderd voor expertise en materialen. Het grote netwerk onder bedrijven en maatschappelijke organisaties is goud waard en maakt snel schakelen mogelijk. In korte tijd is al veel gerealiseerd.

Van Wijnen zorgt voor het plaatsen van een keuken.

Workshop ‘Aan de slag met duurzame financiering van je initiatief’

24 maart 2022

In de prachtige, net geopende Kunstkerk Dordrecht hebben zo’n 30 maatschappelijke organisaties handvatten en een bak ideeën op kunnen doen tijdens de workshop ‘Aan de slag met duurzame financiering van je initiatief’. Voor veel organisaties ligt hier namelijk een grote uitdaging. Liever ben je bezig met het doel waarvoor je bent opgericht dan met de financieringsvraagstukken. Maar hoe waardevol je inzet ook is, er staat nergens een zak geld te wachten.

Martijn Arnoldus weet deze ochtend zeer bruikbare informatie, tips and trics, do’s and don’ts en gouden regels over te brengen:

Wanneer en hoe begin je een vrienden van… stichting, ‘de club van 100’ of juist een businessclub ter versterking van je initiatief? Wanneer ga je aan de slag met digitale crowdfunding en hoe dan? Hoe komen fondsen jou tegemoet en jij het fonds?

De waarde van het informeren van je relaties en het betrekken van je donateurs komt de hele ochtend in iedere vorm van financiering terug. Bouwen aan partnerschap is wat het verschil maakt en wat de toekomst is voor duurzame financiering van maatschappelijke organisaties!

Het is zo logisch als Martijn het vertelt. Nu gaat het om DOEN!

Activiteiten tijdens corona

Boek ‘Hier, op dit eiland – Dordrecht ten tijde van corona’

Wethouder Peter Heijkoop wilde de mensen voor wie hij politieke verantwoordelijkheid draagt in Dordrecht op een mooie manier bedanken voor hun inzet in de coronacrisis. Wij opperden ideeën en die resulteerden in een project: een boek van de stad voor de Dordtse medewerkers in essentiële beroepen. Met prachtige verhalen en karakteristieke foto’s.

Distributie van 9.000 boeken

Naast productie en realisatie verzorgden we samen met vrijwilligers ook de distributie van het boek. 9.000 exemplaren gingen naar mensen in essentiële beroepen, van onderwijzer tot ambulancedienst.

Coronaboek - Hier op dit eiland
Uitreiking coronaboek Peter Heijkoop

Dag van de mantelzorg 2021

Duizend mantelzorgadressen ontvingen (na aanmelding) een high tea-pakket voor twee aan huis. Om – na alle liefdevolle inzet voor hun naaste – even van te genieten. Cadeautje van de stad! Een enorm project om te organiseren, mede mogelijk gemaakt dankzij enthousiaste bedrijven, maatschappelijke organisaties en vele vrijwilligers.

Week tegen eenzaamheid

We werkten samen aan een overkoepelende campagne voor de regio. Met aandacht voor bewustwording: met een klein gebaar zoals een bakje koffie drinken of een vriendelijk woord kun je iets betekenen voor iemand in eenzaamheid.

Bakkie doen folder
Week tegen eenzaamheid

Niet alleen maatschappelijke organisaties zetten zich in voor de Week tegen Eenzaamheid. Amega Groep is expert in mobiliteit. Het bedrijf wil graag van waarde zijn in de Week tegen Eenzaamheid en schakelt Stichting MBOD in. Dit resulteert in een actie met Stichting Buitenwacht en Stichting Wijk voor Wijk.

Werknemers vrijwilligerswerk

Materialen (zoals stoelen, tafels, kasten, pc’s)

Regelmatig bellen bedrijven ons: ‘ik heb 40 computers voor jullie’. Of: ‘we hebben 60 bureaustoelen beschikbaar, direct op te halen’. Dat soort donaties zijn geweldig voor de regio. Wij komen dan direct in actie en regelen de nodige logistiek (dank je wel, groot netwerk). Zodat al deze materialen bij de mensen komen die ze goed kunnen gebruiken. Voor bedrijven is dit ook vaak een unieke en praktische mogelijkheid om direct impact te leveren. Over dubbele winst gesproken.