Beursvloer Dordrecht

Op 13 november organiseerde Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen een maatschappelijke beursvloer. Naar landelijk voorbeeld, maar voor het eerst in Dordrecht! Deze dag  stond in het teken van ontmoeten, verbinden en bovenal: matches maken (impressie).

Bedrijven en maatschappelijke organisaties komen samen met als doel elkaar verder op weg te helpen. Verenigingen en andere maatschappelijke organisatie hebben vaak hulpvragen, waar ze niet alleen uitkomen. Tijdens de Beursvloer kunnen ze met die hulpvragen terecht bij tal van bedrijven uit de regio. Of het nu gaat om een muurtje van de kantine verven of een lastig financieel vraagstuk, binnen een paar uur tijd kan er zomaar een match gevonden worden tussen bedrijf en organisatie. Daartegenover staat een interessante tegenprestatie van de maatschappelijke organisatie.

Het principe van de Beursvloer is gestoeld op een gesloten portemonnee. Bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben elkaar vaak veel meer te bieden dan ze in eerste instantie denken. De Beursvloer brengt tijdens een inspirerende avond vraag en aanbod samen.

De Beursvloer Dordrecht is een initiatief van het Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen in Dordrecht.

Hoe werkt het

Tijdens de Beursvloer gaan maatschappelijke organisatie en bedrijven op zoek naar zogenaamde matches. In zo’n twee uur tijd gaan vertegenwoordigers van bedrijven het gesprek aan met stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven om te ontdekken op welk vlak ze elkaar verder op weg kunnen helpen. Is er een match? Dan wordt deze ter plekke schriftelijk vastgelegd.

Hoe werkt dat in de praktijk?

• Een muziekvereniging heeft lekkage in de repetitieruimte. Een bouwbedrijf komt dit repareren in ruil voor bijvoorbeeld een optreden.
  • Een bedrijf heeft oud meubilair over, terwijl een sportclub hard toe is aan stoelen voor in de kantine. In ruil voor het meubilair, krijgen medewerkers van het bedrijf een sportieve clinic bij de sportvereniging.
  • Een advocatenkantoor wil haar maatschappelijke betrokkenheid vergroten en bied, zonder een tegenprestatie te vragen, vijf keer een statutenwijziging aan verschillende ontvangers.

Deelnemers – vraag en aanbod

Bedrijven en maatschappelijke organisaties die hebben deelgenomen aan de Beursvloer Dordrecht:

Inspiratie andere Beursvloeren

Door heel het land vindt de ene na de andere Beursvloer plaats. Uiteraard kan ook Dordrecht niet achterblijven. Benieuwd hoe zo’n dag er uit ziet? Bekijk hieronder de aftermovies:
Eindhoven https://www.youtube.com/watch?v=GJhHIEoxhBA
Enschede https://www.youtube.com/watch?v=s5DJjKFfcCA
Pijnacker-Nootdorp https://www.youtube.com/watch?v=zQHApW0J6UE
Maastricht en Heuvelland https://www.youtube.com/watch?v=WuSPPZn3K8o

De Beursvloer wordt mede mogelijk gemaakt door: